Stichting Jeugd & Balans

Spelenderwijs coachen

Wilt u meer specifieke informatie over de begeleiding van uw kind? Neem dan contact op.

Naar contact

Vrienden maken

Vriendschap zorgt ervoor dat kinderen zichzelf en hun eigen gevoelens beter leren kennen. Voor kinderen die sociaal emotioneel minder sterk zijn is vriendschap niet vanzelfsprekend. Door vriendschap ontwikkelen kinderen hun sociale vaardigheden. Ze leren zich te verbinden met kinderen van dezelfde leeftijd en te verplaatsen in een ander.

Jeugd en Balans begeleid zowel individueel als in groepsverband het spel en de problemen die zich hierbij voordoen. Zo leert het kind beter om te gaan met kritiek, conflicten zelfstandig(er) op te lossen en krijgt het kind meer inzicht in eigen handelen. Dit heeft als effect dat het kind uiteindelijk minder moeite krijgt met het op een positieve manier contact maken met anderen.

Zelfvertrouwen

Een kind met genoeg zelfvertrouwen gelooft in zichzelf en in wat het kan. Een kind met zelfvertrouwen heeft meestal ook gevoel van eigenwaarde of positief zelfbeeld. Helaas komt het tegenovergestelde bij veel kinderen met een hulpvraag voor. Kinderen die weinig zelfvertrouwen hebben, zijn vaak gesloten. Daardoor krijgen ze op school vaak niet die aandacht van de leerkracht die ze nodig hebben. Ze leggen moeilijk contacten en hebben weinig vrienden. Dat belemmert hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Individuele begeleiding is voor deze kinderen de helpende hand die je als ouder zijnde vaak niet kan bieden omdat een onzeker kind deze extra aandacht/hulp niet altijd zal accepteren. Ook zijn er in een gezin vaak nog andere kinderen waardoor de aandacht op zulke momenten verdeeld moet worden. Hierbij kan één vaste persoon die wekelijks in beeld is voor het kind een goede oplossing bieden. Het kind bouwt al snel een vertrouwensband op door samen leuke activiteiten te ondernemen. Wanneer het vertrouwen gewekt is, word er af en toe over gegaan op gesprekjes over dingen die “moeilijk’ zijn voor het kind. Door het kind succes ervaringen op te laten doen en het kind te ondersteunen in zijn hulpvraag groeit het kind hier enorm in.

Faalangst

Door faalangst kunnen kinderen geblokkeerd raken. Het denkpatroon is negatief: ze denken zichzelf in de put en ze raken dan ook in de put. Het is dan ook van groot belang om (negatieve) faalangst te herkennen en een kind hierbij te helpen. Bij jeugd en Balans begeleiden wij het kind door het uitdagingen aan te latengaan wat binnen de interesse van het kind ligt. Hierdoor doen zij succes ervaringen op wat uiteindelijk een positiever zelfbeeld oplevert.

Weerbaarheid

Met zelfvertrouwen krijgt je kind ook weerbaarheid. Kinderen die weerbaar zijn, kunnen hun grenzen goed aangeven. Ze durven voor zichzelf op te komen maar ook steun te zoeken. Een kind dat zich goed emotioneel ontwikkelt, kent zichzelf goed, kan zich goed inleven in anderen en kan goed samenwerken. Daarvoor moet je kind zichzelf eerst belangrijk en goed genoeg vinden.

Wij coachen kinderen spelenderwijs in het aangeven van hun grenzen. We brengen hierbij hun hulpvraag in kaart en maken een plan van aanpak. Deze word per kind vertaald in een individuele en/of groepsactiviteiten.

Fijne motoriek

Bij veel kinderen met een hulpvraag blijft de Fijne motoriek achter. Moeilijkheden zitten vooral in de kleine bewegingen, bijvoorbeeld van de handen en vingers. Bij kinderen met bijvoorbeeld DCD merk je dat de leerkracht op school soms boos wordt wanneer het kind “slordig” schrijft of tijdens handenarbeid zogenaamd zijn best niet gedaan heeft.
Wij begeleiden het kind zonder dat het frustrerend word op allerlei manieren: door te knutselen, nagels te lakken, vliegtuigen te bouwen, haren te vlechten maar ook met bestek te eten, veters te strikken, een instrument te leren bespelen, te tekenen en te (leren) schrijven. De leuke activiteiten worden afgewisseld met de moeilijkere activiteiten en er word altijd gewerkt met een beloning systeem.